Hammaslääkärin palvelut

• Suu pysyy usein hyvässä kunnossa säännöllisellä ja huolellisella itsehoidolla. Itsehoidon lisäksi on kuitenkin suositeltavaa käydä tarkistuttamassa hampaat asiantuntijalla säännöllisesti vuoden tai kahden välein.

Hammastarkastus on suun ja hampaiden terveystutkimus. Tutkimuksen tekevä hammaslääkäri tarkastaa hampaiston ja ikenien kunnon, tutkii kielen ja suun limakalvot sekä varmistaa leukanivelten toiminnan ja purennan oikeellisuuden. Jos hammaslääkäri näkee aiheelliseksi, tarkastukseen voidaan sisällyttää röntgenkuvan ottaminen moderneilla kuvantamisvälineillämme.

• Hammassärkyä tai vihlontaa voivat aiheuttaa monet erilaiset muutokset suussa ja hampaistossa: esimerkiksi hammaskiilteen kuluma, hampaan halkeaminen, vetäytyneet ikenet tai alkava karies.

Jos suussasi tai hampaissasi on normaalista poikkeavia tai epämiellyttäviä tuntemuksia, suosittelemme varaamaan tarkastusajan mahdollisimman pian laajempien ongelmien välttämiseksi. Hampaiden paikkaamisen hoidamme kivuttomasti pysäyttäen reikiintymisen korjattavalta alueelta mahdollisimman tehokkaasti.

• Implanttihoidon avulla voidaan korvata yhden tai useamman hampaan puutoksia aina koko leuan implanttisiltoihin asti. Implanttihoito on luotettava hoitomenetelmä ja tarjoaa nykyisin muihin proteettisiin hoitomenetelmiin verrattuna paremman ja pitkäikäisemmän hoitotuloksen.

Hammasimplantti eli keinojuuri valmistetaan vahvasta ja kudosystävällisestä titaanista, jota elimistön ei ole todettu hylkivän. Luutumisaikana implantti kiinnittyy lujasti leukaluuhun. Luutuneen implantin päälle rakennetaan hampaan näkyvä kruunuosa ja implanttikantoisesta hampaasta tulee pysyvä osa muuta hampaistoa. Myös irtoproteeseja voidaan tukea implantteihin paremman pysyvyyden saamiseksi.

• Proteettisen ja purentafysiologisen hoidon avulla voidaan korvata puuttuvia hampaita, kuntouttaa purentaa ja korjata hampaiden ulkonäköä erilaisilla hoitomenetelmillä. Hammaslääkärimme toteuttavat laminaatit, kruunut ja sillat pitkällä kokemuksella. Proteettista hoitoa edeltää aina kliininen tutkimus, röntgenkuvaus ja hoidon suunnittelu. Suunnittelussa arvioimme purentaa ja hampaistoa aina kokonaisuutena parhaan mahdollisen hoitotuloksen saavuttamiseksi. Implanttiproteettisissa hoidoissa suunnitteluun osallistuu usein myös suu- ja leukakirurgimme.

• Esteettisen hammashoidon tavoitteena on parantaa potilaan elämänlaatua hampaiden ulkonäön korjaamisen kautta. Päätavoite on hampaiston toiminnallisuuden, esimerkiksi kivuttoman purennan, parantaminen tai palauttaminen, mutta myös puhtaasti kosmeettiset toimenpiteet voivat olla joskus yhtä tarpeellisia.

Esteettisen hammashoidon suunnittelu aloitetaan yleensä hammaslääkärin tai erikoishammaslääkärin konsultaatiokäynnillä. Toimenpiteen tavoite ratkaisee aina lähestymistavan.

• Juurihoitoa tarvitaan, kun karies on päässyt etenemään hampaan ytimeen asti ja aiheuttanut siellä tulehduksen. Hammastapaturmien yhteydessä juurihoito on myös usein ainoa menetelmä säilyttää hammas.

Juurihoito mielletään epämiellyttäväksi ja kivuliaaksi toimenpiteeksi, mitä sen ei enää nykyaikana tarvitse olla. Me otamme potilaan aina huomioon toimenpiteissämme ja vältämme turhaa kipua tai muita epämukavuutta aiheuttavia tuntemuksia. KKTT –röntgenlaitteemme tuottamilla 3D -röntgenkuvilla saadaan juurihoidon lopputuloksesta myös huomattavasti varmempi.

Juurihoidon aloittamiseen suosittelemme aina varaamaan konsultaatioajan hammaslääkärille tai erikoishammaslääkärille.

• Moni jännittää hammaslääkärillä käyntiä jonkin verran, mutta joidenkin kohdalla voidaan puhua suoranaisesta hammaslääkäripelosta. Usein pelkoon ovat syynä aiemmat hoitokokemukset tai väärät mielikuvat hammashoidon menetelmistä. Pahimmillaan pelko viivyttää hammaslääkärillä asiointia niin, että oireet aiheuttavat jo harmia normaaliin elämään.

Hammaslääkärin pelossa ei ole mitään hävettävää. Pelosta tai muista epämukavuuden tunteista hammaslääkäriä kohtaan kannattaa mainita jo aikaa varattaessa, niin hoitohenkilökuntamme osaa ottaa tilanteen huomioon. Valitsemme yhdessä kanssasi sinulle sopivan menetelmän kivun lievittämiseen ja pelon hälventämiseen. Hammaslääkärikäynnistä voidaan näin tehdä mahdollisimman mukava kokemus.

• Ientulehdus on verraten yleinen suun alueen sairaus. Säännölliset hammastarkastukset ja hoitajien antamien suunhoidon ohjeiden toteuttaminen auttavat sinua kuitenkin pitämään ikenesi terveenä.

Ammattitaitoinen henkilökuntamme huolehtii kattavasti kaikista suun alueen sairauksien diagnosoinnista ja hoidosta. Suuhygienistimme, hammas- ja erikoishammaslääkärimme sekä suu- ja leukakirurgimme hoitavat myös vaativampia ien- ja tukikudossairauksia yksilöllisen hoitosuunnitelman mukaisesti.

• Suu- ja leukakirurgisia toimenpiteitä ovat hampaan poistot, juurenpään leikkaukset, hammasvammojen hoito, leukakystien poisto ja erilaisten suun ja leukojen alueen hyvänlaatuisten pehmytkudosmuutosten hoito. Suuri osa suu- ja leukakirurgin työstä on implanttikirurgisiin toimenpiteisiin liittyvää työtä. Suu- ja leukakirurgi hoitaa myös suun ja leukojen alueen infektioita ja leukanivelen sairauksia.

• Botoxia hyödynnetään purentaperäisten vaivojen hoidossa. Oireina ovat yleisesti päänsärky, niska-hartia seudun vaivat, pureskelun vaikeus, migreenin pahentuminen tai yöllä hampaiden narskuttelu. Puremalihaksiin pistettävä botox vaikuttaa suoraan lihakseen ja helpottaa lihaskireyttä. Tämän vuoksi botox auttaa lihasperäisiin kipuihin. Botox injektoidaan lihakseen ja vaste säilyy 3-6kk. Mikäli kiputilanne on hyvin hankala, suositellaan aina rinnalle myös purentakiskohoitoa tai fysioterapiaa. Näihin saat meiltä myös ohjeistukset ja lähetteen tarvittaessa. Botox-hoitoon varataan noin 20-30 min aika toimistostamme ja saat samalla lisätietoa.

• Hampaiston oikomishoitoa tehdään pääasiassa erilaisten rakenteellisten purentavirheiden korjaamiseksi. Purentaongelmien lisäksi oikomishoidolla voidaan korjata hampaiden ulkonäköä esteettisin perustein. Parhaat tulokset oikomishoidosta saavutetaan, kun hoito aloitetaan kasvuikäiselle lapselle. Nykyisin myös aikuisille tehtävä oikomishoito on tavallista ja tulokset hyviä. Oikomishoito voidaan toteuttaa perinteisillä kiinteillä kojeilla, eli hammasraudoilla, tai mahdollisuuksien mukaan moderneilla oikomiskalvoilla. Hammasnorpassa oikomishoidon suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu aina oikomishoidon erikoishammaslääkäri. Oikomishoito alkaa aina konsultaatiokäynnillä tehtävällä tarpeen kartoittamisella ja hoitosuunnitelman tekemisellä.

• Konsultaatioaika on tarkoitettu sinulle silloin, kun haluat selvittää millainen hoitokokonaisuus on omaan tarpeeseesi parhaiten soveltuva, tai muuten kartoittaa erilaisia hoitovaihtoehtoja. Hammaslääkärin konsultaatioajalla ei tehdä varsinaisia tutkimuksia tai toimenpiteitä, vaan saat ohjausta esimerkiksi implanttihoidoista, erilaisista proteettisista ratkaisuista sekä muista laajemmista hoitokokonaisuuksista.

Suuhygienistin palvelut

• Hammaskiveä muodostuu valtaosalla aikuisväestöstä, kun hampaan pinnan bakteeripeite jää puhdistamatta liian pitkäksi aikaa. Hammaskivi ei itsessään ole vaarallista, mutta jos sitä ei poisteta, saattaa seurauksena olla ientulehdusta, joka taas hoitamattomana johtaa pahimmillaan hampaita leukaluusta irrottavan parodontiitin puhkeamiseen.

Suuhygienistiemme vastaanotolla hammaskiveä poistetaan mekaanisilla instrumenteilla, sekä ultraäänilaitteilla. Hoidon lisäksi potilaille annetaan yksilöllistä suun ja hampaiden kotihoidon opastusta.

• Muun muassa kahvi, tee ja tupakointi voivat aiheuttaa värjäytymiä. Hampaiden soodapuhdistus on hampaiden valkaisua hellävaraisempi tapa poistaa pinnallisia värjäytymiä. Soodapuhdistus voidaan tehdä myös hammaskiven poiston yhteydessä.

• Hampaat voivat tummua ikääntymisen myötä, mutta myös esimerkiksi tupakoinnista ja ravintoaineista johtuen. Usein myös juurihoidetut hampaat saattavat tummua, jolloin ne erottuvat muusta hampaistosta. Hampaiden valkaisu on nykyään yleinen ja täysin turvallinen esteettisen hammashoidon toimenpide. Klinikallamme hampaiden valkaisu voidaan tehdä suuhygienistin vastaanotolla hampaiden tarkistuksen ja mahdollisen hammaskiven poiston jälkeen. Valkaisu heikentää hampaan pintaa hetkellisesti, mutta terveessä suussa kiilteen kärsimä vaurio korjaantuu muutamassa päivässä itsestään. Kysy myös kotivalkaisuvaihtoehdosta.

• Hampaiden white spot-, eli resiini-infiltraatiohoito on tarkoitettu kiilteen pinnallisten kehityshäiriöiden, oikomishoidon tai fluorin liikasaannin aiheuttamiin valkoisiin tai kellertävän kirjaviin laikkuihin. Käsittely ei vahingoita hammasta ja on kivuton. Varaamalla suuhygienistin maksuttoman konsultaatiokäynnin voimme arvioida tilanteesi yksilöllisesti.

• Suuhygienistin konsultaatioajalla ei tehdä varsinaisia toimenpiteitä.

Konsultaatioaikaa suositellaan silloin, kun olet kiinnostunut esimerkiksi hampaiden valkaisusta. Valkaisutoimenpiteet edellyttävät usein esimerkiksi hammaskiven poistoa, jotta valkaisu onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla.